Spheres
Spheres
Spheres
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Spheres

Spiritueel- en Paranormaal Forum
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen
*** Spheres forum zit op een ander plekje vanaf nu: spiritueel en paranormaal forum Spiritueel Wakker: http://spiritueelwakker.actieforum.com/.....hoop je daar te mogen verwelkomen.....groetjes Maíre ***
*** Al online maar nog in opbouw: website - Spheres Trancemediumship: http://www.spheres-trancemediumship.nl/ ***

 

 Zen meditatie

Ga naar beneden 
AuteurBericht
freya




Registratiedatum : 04-03-12
Aantal berichten : 128

Zen meditatie Empty
BerichtOnderwerp: Re: Zen meditatie   Zen meditatie Emptyvr maa 16, 2012 5:01 am

Een flink aantal jaren geleden heb ik enige tijd zen meditatie beoefend. Daarbij zat ik op een laag bankje met m'n benen eronder gevouwen. De ogen halfgesloten en de handen in een bepaalde positie (zie artikel).

Het eerste wat me opviel is de ongelofelijke hoeveelheid gedachten van allerlei aard die voortdurend langs kwam. De bedoeling was hier geen aandacht aan te schenken maar ze rustig te laten passeren zoals de wolken in de lucht. Nergens gefascineerd door te raken, oordeelloos alles toe te staan wat de mind wist te produceren.

Intussen moest je van 1 tot 10 tellen. Soms zat ik al op bijv. 65.omdat ik toch werd meegesleept door een gedachte. Elke keer als dit werd opgemerkt moest je weer terug naar 1...

Na enige training ging alles meer moeiteloos. Tot op de dag van vandaag heb ik er nog profijt van, in die zin dat ik me kan afsluiten voor de eindeloze gedachtenstroom die probeert m'n aandacht gevangen te houden.

Want ik ben noch mijn gedachten noch mijn emoties. Ik ben niet het geest/lichaamsysteem.
Wat ik Ben is datgene wat ziet maar zelf niet gezien kan worden.
Ik ben het waarnemen zowel als het waargenomene.
Ik ben de zoeker zowel als het gezochte.
Het is allemaal EEN.
Terug naar boven Ga naar beneden
freya




Registratiedatum : 04-03-12
Aantal berichten : 128

Zen meditatie Empty
BerichtOnderwerp: Zen meditatie   Zen meditatie Emptyvr maa 16, 2012 4:54 am


In zen zegt men: zit gewoon stil, doe niets. Dat is het allermoeilijkste wat er is, gewoon zitten zonder iets te doen. Maar als je het eenmaal te pakken hebt, als je een aantal maanden enkele uren per dag zit zonder iets te doen, zal er langzaam maar zeker van alles gebeuren. Je zult je slaperig voelen, je zult dagdromen. Allerlei gedachten zullen je mind bevolken, van alles. De mind zal zeggen: 'Waarom verdoe je je tijd? Je had geld kunnen verdienen. Je had op zijn minst naar een film kunnen gaan, jezelf kunnen vermaken, of je had je kunnen ontspannen, een praatje kunnen maken. Je had tv kunnen kijken of naar de radio kunnen luisteren, of je had op zijn minst die krant kunnen doornemen die je nog niet had gelezen. Waarom verspil je je tijd?'
De mind draagt talloze argumenten aan, maar als je gewoon luistert zonder je iets aan te trekken van de mind... hij zal allerlei trucs uithalen; hij zal hallucineren, dromen, slaperig worden. Hij doet al het mogelijke om je af te brengen van dat stilzitten. Maar als je doorgaat, als je doorzet, komt op een dag de zon op.
Op een goede dag gebeurt het: je voelt je niet slaperig, de mind is je beu, heeft het idee laten schieten dat hij je kan vangen, hij heeft stomweg genoeg van je! Dan is er geen slaap, geen hallucinatie, geen droom, geen gedachte. Je zit gewoon stil zonder iets te doen... en alles is stilte, alles is vrede en alles is verrukking. Je bent in God binnengegaan. Je bent in de waarheid binnengegaan.

Voor het volledige artikel:
http://www.osho.be/Wat-is-meditatie/Za%20Zen.htm
Terug naar boven Ga naar beneden
 
Zen meditatie
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Meditatie is goed voor mind en body !

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Spheres :: Spiritueel :: Meditatie-
Ga naar: