Spheres
Spheres
Spheres
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Spheres

Spiritueel- en Paranormaal Forum
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen
*** Spheres forum zit op een ander plekje vanaf nu: spiritueel en paranormaal forum Spiritueel Wakker: http://spiritueelwakker.actieforum.com/.....hoop je daar te mogen verwelkomen.....groetjes Maíre ***
*** Al online maar nog in opbouw: website - Spheres Trancemediumship: http://www.spheres-trancemediumship.nl/ ***

 

 Dode Zee Rollen

Ga naar beneden 
3 plaatsers
AuteurBericht
Maire
Admin
Maire


Registratiedatum : 07-01-12
Woonplaats : Houten
Leeftijd : 66
Aantal berichten : 336

Dode Zee Rollen Empty
BerichtOnderwerp: Dode Zee Rollen   Dode Zee Rollen Emptyza mei 19, 2012 10:21 pm

Dode Zee Rollen Images?q=tbn:ANd9GcR2c43u0ApjQNroBqNygdi7mJDv2k2HBPGgTluy1rx0YkXahMdn

Net als de opkomst en ondergang van Atlantis een mysterie blijft, blijven de Dode Zee Rollen net zo
mysterieus.
Als grootste ontdekking van de moderne tijd blijven ze gehuld in een zweem van geheimzinnigheid;
bijbels en niet-bijbels; Joodse fragmenten.....een ontdekking in 1947 die de wereld op zn kop zette.

De Dode Zee-rollen verhalen over het leven van de joden en de eerste christenen tijdens het leven
van Jezus.
De eerste rollen werden in 1947 bij toeval gevonden in een grot in Qumran, Jordanië.
De vinder was een jonge bedoeïenherder die een schaap wilde vangen.

Het is niet mogelijk om de meer dan achthonderd handschriften, die door de rollen vertegenwoordigd
worden, na te gaan.
Een selectie uit de teksten die de afgelopen veertig jaar bestudeerd zijn, waaronder het merendeel
van de oude werken waarop de rollen gebaseerd waren en gepubliceerde teksten van grot 4.
Deze teksten zijn onder te brengen in verschillende categorieën:
Bijbelteksten,
Bijbelcommentaren,
Sektarische teksten,
Pseudo-epigrafische teksten, apocalyptische teksten en mystieke of rituele teksten.

Wat staat er in de rollen?

Dode Zee Rollen Images?q=tbn:ANd9GcRiLzDt80cxNHrHfzzM1InWIabovycrLbZGCRp8EqjQauQ6M8hk

Grot 1:
Grot 1 werd ontdekt door de Arabische herdersjongen.
Hij haalde er zeven min of meer complete rollen en enkele fragmenten uit:

Jesaja A (1QJes a):
De Jesajarol van het Sint-Markusklooster is een eenvoudige kopie met talrijke correcties boven de
regels en in de kantlijn.
Het is het oudste bekende exemplaar van een compleet Bijbelboek.

Jesaja B ( 1QJes b):
De Jesajarol van de Hebreeuwse Universiteit is niet volledig, maar de tekst ervan komt meer
overeen met de Masoretische tekst dan Jesaja A.
(Masoretische Tekst= Hebreeuwse tekst van de joodse Bijbel (Tenach), deze werd en wordt ook veel
gebruikt als grondtekst voor vertalingen van het Oude Testament in protestantse Bijbels (en sinds enkele decennia ook voor rooms-katholieke Bijbels
)


Andere fragmenten uit grot 1:
Deze grot leverde ook gedeelten van Genesis, Leviticus, Deuteronomium, Rechters, Samuël, Jesaja,
Ezechiël, Psalmen en een aantal niet Bijbelse werken waaronder Henoch, de Uitspraken van Mozes
(voorheen onbekend), Jubileeën, het Boek van Noach, het Testament van Levi, Tobit en de Wijsheid
van Salomo.
Een interessant fragment, Daniël 2:4, (waar de taal van Hebreeuws overgaat op Aramees) is ook uit
deze grot afkomstig, evenals fragmenten van commentaren op de Psalmen, Micha en Zefanja.

Grot 2:
Grot 2 werd ontdekt en leeggestolen door Bedoeïenen.
Hij werd onderzocht in 1952. Hier werden gedeelten van zo’n honderd handschriften, waaronder
twee van Exodus, een van Leviticus, vier van Numeri, twee of drie van Deuteronomium, een van resp.
Jeremia, Job en de Psalmen, en twee van Ruth, gevonden.

Grot 4:
Grot 4 werd na geplunderd te zijn door Bedoeïenen doorzocht in september 1952, en bleek de meest
productieve grot van allemaal te zijn.
Letterlijk duizenden fragmenten werden gekocht van de Bedoeïenen of ontdekt door archeologen die
het stof op de bodem van de grot uitkamden.
Deze snippers vertegenwoordigen honderden handschriften, waarvan er bijna vierhonderd
geïdentificeerd zijn.
Ze bevatten honderd exemplaren van Bijbelboeken – alle oudtestamentische boeken behalve Ester.

Een fragment van Samuël uit grot 4 (4QSam b) wordt verondersteld het oudste stukje Bijbels
Hebreeuws te zijn.
Het dateert uit de 3e eeuw v. Chr. (!)
Er zijn ook wat fragmenten van commentaren op de Psalmen, Jesaja en Nahum gevonden.
Men neemt aan dat de collectie van grot 4 de hele breedte van de bibliotheek van Qumran
vertegenwoordigt en gezien de verhoudingen tussen de aantallen gevonden boeken, lijken
Deuteronomium, Jesaja, de Psalmen, de kleine profeten en Jeremia (in die volgorde), hun favorieten
geweest te zijn.
Binnen één fragment dat een stukje van Daniël 7:28 en 8:1 bevat, gaat de taal over van Aramees
naar Hebreeuws.

Gestimuleerd door de winstgevende vondsten bij Qumran, zochten de Bedoeïenen verder en vonden
ten zuidoosten van Bethlehem grotten die gedateerde handschriften en documenten over de Tweede
Joodse Opstand (132-135 n. Chr.) bevatten.
Systematisch onderzoek van deze grotten begon in januari 1952.
De later gedateerde handschriften waren nuttig voor de vaststelling van de ouderdom van de Dode
Zeerollen.
Uit deze grotten kwam nog een rol met de kleine profeten, vanaf de tweede helft van Joël tot en met
Haggaï, die de Masoretische tekst sterk ondersteunt.
Hier werd ook de oudste bekende Semitische papyrus gevonden, een palimpsest, voor de tweede
maal beschreven in het oude Hebreeuwse schrift (daterend uit de 7e/8e eeuw v. Chr.)

Het belang van de Dode Zeerollen voor de tekstkritiek is af te leiden uit de volgende inzichten van
oudtestamentici:

Eerst en vooral voeren de Dode Zeerollen de tekstwetenschapper zo’n duizend jaar verder terug in
de geschiedenis dan eerder ontdekte Hebreeuwse handschriften.
Vóór de ontdekkingen van Qumran dateerden de oudste complete exemplaren van oud
testamentische boeken van ongeveer het begin van de tiende eeuw n. Chr.
Het oudste complete exemplaar van het hele Oude Testament dateerde uit het begin van de elfde
eeuw n. Chr.
De Dode Zeehandschriften geven dus veel oudere bewijzen voor de tekst van het Oude Testament
dan alles wat daarvoor bekend was.


Dode Zee Rollen Images?q=tbn:ANd9GcQdq-uCXMpXKgElWCxGX2h3afWZXuxa0EwTqx97L9phCqS9XYK8Lw


Laatst aangepast door Maire op zo mei 20, 2012 2:14 am; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven Ga naar beneden
https://spheres.actieforum.com;http://spiritueelwakker.nl
Maire
Admin
Maire


Registratiedatum : 07-01-12
Woonplaats : Houten
Leeftijd : 66
Aantal berichten : 336

Dode Zee Rollen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Dode Zee Rollen   Dode Zee Rollen Emptyzo mei 20, 2012 2:13 am

Wanneer je alleen dit gedeelte al leest:

Een fragment van Samuël uit grot 4 (4QSam b) wordt verondersteld het oudste stukje Bijbels Hebreeuws te zijn.
Het dateert uit de 3e eeuw v. Chr. (!)
Er zijn ook wat fragmenten van commentaren op de Psalmen, Jesaja en Nahum gevonden. Men neemt aan dat de collectie van grot 4 de hele breedte van de bibliotheek van Qumran vertegenwoordigt en gezien de verhoudingen tussen de aantallen gevonden boeken, lijken Deuteronomium, Jesaja, de Psalmen, de kleine profeten en Jeremia (in die volgorde) hun favorieten geweest te zijn. Binnen één fragment dat een stukje van Daniël 7:28 en 8:1 bevat, gaat de taal over van Aramees naar Hebreeuws.



Daterend uit de 3e eeuw vóór Chr...!!...."het oudste stukje Bijbels Hebreeuws"........

Waarom blijft dat mysterieuze hier zo omheen hangen vraag ik me dan af.


Terug naar boven Ga naar beneden
https://spheres.actieforum.com;http://spiritueelwakker.nl
Maire
Admin
Maire


Registratiedatum : 07-01-12
Woonplaats : Houten
Leeftijd : 66
Aantal berichten : 336

Dode Zee Rollen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Dode Zee Rollen   Dode Zee Rollen Emptyzo mei 20, 2012 2:41 am


De gemeenschap van Qumran
Algemeen wordt aangenomen, dat de geschriften die in de grotten gevonden zijn, de bibliotheek hebben gevormd van een gemeenschap die woonde in Qumran.

De ruïne waar vandaan men een uitzicht heeft op de Dode Zee, werd aanvankelijk geïdentificeerd als een soort klooster.
De opgravingen hebben duidelijk gemaakt, dat er inderdaad een groep mensen nauw samen geleefd heeft; zij hechtten veel waarde aan rituele reinheid.

Er zijn opvangbekkens en bassins gevonden, die wijzen op regelmatige wassingen. Grote zalen met veel resten van eetgerei geven aan dat men gewend was samen te eten.

In de gevonden rollen is sprake van een goed georganiseerde gemeenschap, waar inderdaad de tafelgemeenschap een belangrijke rol speelde.
Voordat men tot de tafelgemeenschap werd toegelaten, moest aan een groot aantal voorwaarden voldaan zijn.

Naast een behoorlijke kennis van de regels van de gemeenschap moest het gedrag daar ook mee in overeenstemming zijn.
Een van de voorwaarden was het opgeven van eigen bezit.
Vanwege deze organisatiestructuur spreekt men wel van een sekte, die uiteindelijk gehoorzaam was aan één leider, de leraar der gerechtigheid.
Men noemde zichzelf de "kinderen van het licht".
Terug naar boven Ga naar beneden
https://spheres.actieforum.com;http://spiritueelwakker.nl
Jerke

Jerke


Registratiedatum : 07-03-12
Leeftijd : 53
Aantal berichten : 66

Dode Zee Rollen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Dode Zee Rollen   Dode Zee Rollen Emptyzo mei 27, 2012 9:00 am

In dit boek beschrijft een echtpaar de jeugd en volwassen leven van Jezus. Die groeide met zijn ouders op in de esseense gemeenschap volgens deze schrijvers. Erg bijzonder boek, ook al ben ik het persoonlijk niet met alles eens, zoals de theorie dat Jezus zijn kruiziging overleefd had...maar: zijn jeugd wordt erg mooi beschreven toch, op een aansprekelijke manier. Hij zag bijvoorbeeld, zo meen ik me te herinneren, aura's. Niet iedereen trouwens bij de essenen leefde als monniken, maar er waren ook gezinnen tussen, zo komt het in dit boek naar voren

Dode Zee Rollen 9020254790
Terug naar boven Ga naar beneden
Maire
Admin
Maire


Registratiedatum : 07-01-12
Woonplaats : Houten
Leeftijd : 66
Aantal berichten : 336

Dode Zee Rollen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Dode Zee Rollen   Dode Zee Rollen Emptyma mei 28, 2012 12:28 am




Dat lijkt me een heel mooi boek.....ooggetuige verslag over Jezus.

Dankjewel Jerke!


Wink
Terug naar boven Ga naar beneden
https://spheres.actieforum.com;http://spiritueelwakker.nl
freya




Registratiedatum : 04-03-12
Aantal berichten : 128

Dode Zee Rollen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Dode Zee Rollen   Dode Zee Rollen Emptyma mei 28, 2012 3:54 am

Ik heb dat boek jaren geleden ook eens gelezen.vraag me altijd af of het allemaal waar is...

Zelf heb ik de integrale uitgave van de Nag Hammadi geschriften, waar jaren aan is gewerkt. Was nogal moeilijk te lezen, hele stukken tekst konden niet meer "hersteld" worden of waren onleesbaar.
Wel frappant (voorzover ik me herinner) is dat er ook sprake was van een demiurg, een "onechte" godheid.
Ook alweer een tijd geleden dat ik e.e.a las.
Terug naar boven Ga naar beneden
Maire
Admin
Maire


Registratiedatum : 07-01-12
Woonplaats : Houten
Leeftijd : 66
Aantal berichten : 336

Dode Zee Rollen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Dode Zee Rollen   Dode Zee Rollen Emptyma mei 28, 2012 7:44 am


Wat bedoel je met een demiurg....onechte godheid.

Hoe moet je dat zien?

Terug naar boven Ga naar beneden
https://spheres.actieforum.com;http://spiritueelwakker.nl
Jerke

Jerke


Registratiedatum : 07-03-12
Leeftijd : 53
Aantal berichten : 66

Dode Zee Rollen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Dode Zee Rollen   Dode Zee Rollen Emptyma mei 28, 2012 7:24 pm

Ha wat leuk! Deze zijweg. Ik dring lekker voor: demiurg, wat ik er zo gauw van weet te vertellen, moet een lager, figuur zijn, voortgekomen uit het grote goddelijke wezen Sophia, 'wijsheid', die zonder haar partner (wie die partner had moeten zjin twijfel ik over, misschien God zelf) een kind had voortgebracht: de 'handwerker' oftewel 'demiurg'. Hij was de schepper van de materiele dimensie.
Terug naar boven Ga naar beneden
freya




Registratiedatum : 04-03-12
Aantal berichten : 128

Dode Zee Rollen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Dode Zee Rollen   Dode Zee Rollen Emptydi mei 29, 2012 8:31 am

Je hebt het goed beschreven Jerke!
Al geloof ik wel dat ik alles niet letterlijk moet opvatten.
Het zijn voor m'n gevoel immense energieën, waarbij die zgn. afscheiding van de demiurg misschien metaforisch kan worden gezien?
Ik bedoel ook in de Indiase mythologie heb je een schepper en vernietiger.
Als alles uiteindelijk het Ene is (de Godheid) dan impliceert dit m.i. dat ook demiurgen, scheppers/vernietigers in wezen aspecten van de ene Bron zijn.
En zoals alles vanuit een dualistisch kader gezien zoekt God a.h.w. "zichzelf" weer in en als energie en/of vorm via allerlei manifestaties.
Een eindeloos spel: lela
Terug naar boven Ga naar beneden
Jerke

Jerke


Registratiedatum : 07-03-12
Leeftijd : 53
Aantal berichten : 66

Dode Zee Rollen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Dode Zee Rollen   Dode Zee Rollen Emptydi mei 29, 2012 11:43 pm

Ja, ik weet ook niet hoe ik dit moet bekijken. Materie zonder geest is duisternis.
een materialistisch ingesteld bewustzijn is ook geestelijk onbewust. Maar voor de mens is het juist belangrijk hier om te aarden: de geest te verbinden met de aarde, anders zweven we weg, en kunnen we hier niets gedaan krijgen.
Maar de aarde is aan de andere kant niet alleen materie, maar een levend en levenschenkend wezen
Terug naar boven Ga naar beneden
freya




Registratiedatum : 04-03-12
Aantal berichten : 128

Dode Zee Rollen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Dode Zee Rollen   Dode Zee Rollen Emptywo mei 30, 2012 3:50 am

Jerke schreef:
Ja, ik weet ook niet hoe ik dit moet bekijken. Materie zonder geest is duisternis.
een materialistisch ingesteld bewustzijn is ook geestelijk onbewust. Maar voor de mens is het juist belangrijk hier om te aarden: de geest te verbinden met de aarde, anders zweven we weg, en kunnen we hier niets gedaan krijgen.
Maar de aarde is aan de andere kant niet alleen materie, maar een levend en levenschenkend wezen

Wat ik ervan begrijp is dat alles in essentie het Goddelijke is wat zich via allerlei vormen manifesteert. A.h.w. de beelden in de (lege) spiegel van Geest/Godheid. Die beelden zijn er niet van gescheiden net zo min als de letters op dit scherm gescheiden zijn van de (lege) achtergrond.
Tijdens de manifestatie "vergeet" het Ene Zijn a.h.w. "zichzelf" en identificeert zich met de vorm/manifestatie en gaat vervolgens op zoek naar "zichzelf".
Geest heeft dus m.i. de materie niet nodig om te zijn wat het altijd en eeuwig al IS: n.l. Bewustzijn. Het is het lege scherm waar vanuit alles zichtbaar wordt net zoals deze letters.
Ook zonder deze tekst blijft het scherm bestaan. In het geval van Geest een voor ons denken onkenbaar eindeloos Bewustzijn.
Het is het Licht van waaruit alle facetten van bestaan zowel in deze wereld als andere dimensies doorschijnt in de schepping.
Dankzij het gereedschap van het denken (van het ene Bewustzijn) kan het en zal het steeds trachten zichzelf te vinden.
Zodat geconcludeerd kan worden dat "ik" in feite vermomd bewustzijn is.

Ook in de prachtige teksten van het evangelie van Thomas (een gnostisch geschrift) kan dit gelezen worden.
Terug naar boven Ga naar beneden
Jerke

Jerke


Registratiedatum : 07-03-12
Leeftijd : 53
Aantal berichten : 66

Dode Zee Rollen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Dode Zee Rollen   Dode Zee Rollen Emptyza jun 09, 2012 8:22 pm

freya schreef:
Wat ik ervan begrijp is dat alles in essentie het Goddelijke is wat zich via allerlei vormen manifesteert. A.h.w. de beelden in de (lege) spiegel van Geest/Godheid. Die beelden zijn er niet van gescheiden net zo min als de letters op dit scherm gescheiden zijn van de (lege) achtergrond.
Tijdens de manifestatie "vergeet" het Ene Zijn a.h.w. "zichzelf" en identificeert zich met de vorm/manifestatie en gaat vervolgens op zoek naar "zichzelf".
Geest heeft dus m.i. de materie niet nodig om te zijn wat het altijd en eeuwig al IS: n.l. Bewustzijn.
Wat is dit prachtig geformuleerd!!
De 'dwaling' van identificatie met de stoffelijke vorm kan ik me helemaal in vinden.
Ik denk echter dat het correcter is om te zeggen dat het aspecten zijn van de/het Ene dat zichzelf vergeet, en dat die aspecten op zoek gaan naar de bewuste ervaring van hereniging met het Ene: de veelheid van aspecten van het Ene ervaren dat zij in die veelkleurige veelheid één zijn...?

De Geest heeft de materie niet nodig denk ik ook, maar benut de materie om zichzelf te leren kennen (te spiegelen....!)
Terug naar boven Ga naar beneden
freya




Registratiedatum : 04-03-12
Aantal berichten : 128

Dode Zee Rollen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Dode Zee Rollen   Dode Zee Rollen Emptyzo jun 10, 2012 4:29 am

Jerke schreef:

Wat is dit prachtig geformuleerd!!
De 'dwaling' van identificatie met de stoffelijke vorm kan ik me helemaal in vinden.
Ik denk echter dat het correcter is om te zeggen dat het aspecten zijn van de/het Ene dat zichzelf vergeet, en dat die aspecten op zoek gaan naar de bewuste ervaring van hereniging met het Ene: de veelheid van aspecten van het Ene ervaren dat zij in die veelkleurige veelheid één zijn...?

De Geest heeft de materie niet nodig denk ik ook, maar benut de materie om zichzelf te leren kennen (te spiegelen....!)

Nou jij kan het ook heel mooi zeggen Jerke! Het is idd nauwkeuriger zoals je het formuleert. We zijn allemaal, zoals alles trouwens in de gemanifesteerde werelden een aspect van het Ene Bewustzijn wat naar z'n oorspronkelijke heelheid op zoek is of gaat. Je kunt het misschien vergelijken met de stralen van de zon (overdrachtelijk) of de facetten van een diamant. Ze zijn deel van het geheel maar ook het geheel zelf in geobjectiveerde vorm.
Geest "speelt" a.h.w. het spel zichzelf "niet te kennen"...
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Dode Zee Rollen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Dode Zee Rollen   Dode Zee Rollen Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Dode Zee Rollen
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» De Olympische Spelen zijn ten dode opgeschreven

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Spheres :: Spiritueel :: Religie-
Ga naar: